W ostatnim czasie, z powodu efektu cieplarnianego, tematy ekologiczne wróciły na pierwsze strony gazet. Efektem różnych działań jest misja oczyszczania powietrza. W Europie duże miasta wzięły się za to na poważnie i postanowiły wprowadzić różne Strefy Czystego Powietrza (Low Emission Zone). Niestety pojazdy, które generują duże ilości spalin, są wysoko na liście rzeczy, które nie są mile widziane w takich strefach.
Strefa Niskiej Emisji Spalin, czyli Low Emission Zone
Odpowiedzią na działania ekologiczne w dużym miastach są tzw. Low Emission Zone, czyli Strefy Niskiej Emisji Spalin. Jednak nazwy takich stref mogą się różnić w zależności od kraju lub miasta, w którym jesteśmy. Inne nazwy LEZ, to:
- Strefa Ultra Niskiej Emisji (ULEZ),
- Strefa Czystego Powietrza,
- Strefami Crit’Air.
Strefy LEZ mają odrębne przepisy, a ich złamanie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Wiele z tych stref jest monitorowanych i rozpoznaje tablice rejestracyjne pojazdów, które się w nich poruszają. Inną metodą, która jest stosowana, jeśli chodzi o identyfikację pojazdów, są specjalne naklejki na szybę.
Strefa Crit’Air i poziomy certyfikacji
Strefa Crit’Air jest rodzajem Strefy Niskiej Emisji, która występuje tylko i wyłącznie na terytorium Francji. Miasta, w których znajdują się takie strefy to: Lyon, Paryż, Strasburg oraz Grenoble.
Crit’Air ma 6 poziomów certyfikacji. Każdy z nich określa pojazdy (poziom od 0 do 5) które mogą poruszać się w omawianej strefie. Stopnie zależą od poziomu emisji spalin pojazdu. W zależności od poziomu Crit’Air istnieją ograniczenia w poruszaniu się pojazdu po strefie. Starsze auta, których poziom emisji spalin jest bardzo wysoki, nie mają szans na otrzymanie takiego certyfikatu, co jest równoznaczne, z tym że nie mogą poruszać się w strefie Crit’Air.
Strefa Czystego Powietrza
Strefa Czystego Powietrza to odpowiednik LEZ, w Wielkiej Brytanii. Strefy te zostały utworzone, na terenach, gdzie średni poziom zanieczyszczenia powietrza, przekracza europejski limit prawny.
Euro 6 to emisja norm spalin, którą posiadają nowe samochody. Stare pojazdy, które nie spełniają owej normy w Strefie Czystego Powietrza, podlegają najwyższym opłatom.
ULEZ, czyli Strefa Ultra Niskiej Emisji
ULEZ występuje tylko na terytorium Londynu i działa 24 godziny na dobę przez cały tydzień. Wyjątkiem są Święta Bożego Narodzenia. Strefa Ultra Niskiej Emisji zajmuje obszar pomiędzy obiema obwodnicami Londynu, obwodnicą Południową, a obwodnicą Północną.
Opłata w strefie ULEZ wynosi 12,50 funta. Samochody elektryczne oraz hybrydowe są zwolnione z opłat. Jedynymi samochodami, które muszą ponieść ten koszt, są auta, które nie spełniają wymogów emisyjnych.
Strefa Niskiej Emisji, jakie pojazdy mogą do niej wjechać?
Pojazdy elektryczne są całkowicie zwolnione z opłat, wjeżdżając do LEZ. Pod najwyższe opłaty podlegają furgonetki oraz auta ciężarowe. W takiej samej sytuacji są właściciele starych aut niespełniających norm emisyjnych. W Strefie Niskiej Emisji auta hybrydowe-benzynowe muszę spełniać normę spalania Euro 4. W przypadku hybryd z silnikiem Diesla norma spalania wynosi Euro 6.
LEZ, czyli gdzie się znajdują takie strefy?
LEZ na kontynencie europejskim istnieją w setkach miast. Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Włochy czy Holandia to tylko kilka z nich. Wjeżdżając do konkretnego kraju, warto sprawdzić, gdzie owe strefy się znajdują i jakie obowiązują w nich przepisy. W innym przypadku może nasz czekać bardzo niemiła niespodzianka w postaci wysokich opłat lub całkowitego zakazu wjazdu na obszar podlegający pod LEZ.
Jeśli trasa do punktu docelowego przebiega przez obszary objęte LEZ, a nie mamy pewności czy nasze auto spełni wymogi wjazdu do takiej strefy, warto zaplanować trasę w taki sposób, aby ominąć Strefy Niskiej Emisji.
LEZ powoli stają się standardem i pojawia się ich coraz więcej w całej Europie. W Polsce na drogach jeździ wiele aut, których spalanie nie spełnia norm emisyjnych potrzebnych do wjazdu do takich stref. Pamiętajmy o tym, wybierając się za granicę naszym samochodem.
Dodaj komentarz